Thursday, January 26, 2017

Kako djeca razumiju pojam inteligencije? (osvrt na članak Joška Sindika i Ranke Đunđenac)

Inteligencija nema točno određenu definiciju. Jedna od njih kaže kako je inteligencija mentalna karakteristika koja se sastoji od sposobnosti za učenje iz iskustva, prilagodbe na nove situacije, razumijevanje apstraktnih pojmova te njihovo korištenje i korištenje znanja za snalaženje u okolini. Teoretičari se slažu da je inteligencija potencijal, a ne potpuno razvijena sposobnost. Također se smatra je inteligencija kombinacija urođenih karakteristika živčanog sustava i razvojne inteligencije, oblikovane iskustvom i učenjem. To su sve eksplicitne teorije inteligencije (formalne tvorevine znanstvenika nastale na osnovi znanstvenih istraživačkih metoda), ali postoje i implicitne teorije (''što laici misle o inteligenciji''). 

Upravo je to bio cilj ovog rada, objavljenog u ''Život i škola:časopis za teoriju i praksu odgoja i obrazovanja'' u Lipnju 2010. godine. Željelo se ispitati postojanje spolnih i dobnih razlika u implicitnim teorijama koje imaju djeca predškolske dobi o pojmu inteligencije. Također se ispitivalo o ponašanju onog tko je po njihovom mišljenju inteligentan.

Autori Sindik J. i Đunđenac R. objašnjavaju i razlog zašto su se počele proučavati implicitne teorije inteligencije. Zbog toga što neki psiholozi smatraju da proučavanjem inteligencije u laboratorijskim uvjetima dovodi razvoja teorija koje imaju slabu ekološku i kulturološku vrijednost.
Također se objašnjava kako istraživanje implicitnih teorija izgleda. Ono se sastoji od verbalnih izvještaja ispitanika , a ispituje ih se o tome što oni misle da je inteligencija i kakve karakteristike imaju inteligentne osobe. Također, ispitanika se može tražiti da navedu nekoliko poznatih osoba koje najbolje odgovaraju njihovom pojmu inteligentne osobe.

Cilj ovog istraživanja je bio, kao što sam već rekla, ispitati kakve implicitne teorije o pojmu inteligencije imaju djeca predškolske dobi. Autori su se odlučili za dob od 4 do 7 godina, a razlog im je bio to što smatraju da djeca te dobi predstavljaju donekle homogenu skupinu. U obzir su uzeli činjenicu da postoji određena stabilnost inteligencije od 4.godine nadalje, što pokazuju istraživanja klasičnim testovima inteligencije.
U ispitivanju su sudjelovala 93 predškolska djeteta koja su redoviti polaznici dječjeg vrtića.25 djece u dobi 4 - 5 g. (9 dječaka i 16 djevojčica), 38 djece u dobi 5 – 6 g. (17 dječaka i 21 djevojčica), 30 djece u dobi 6 - 7 g. (17 dječaka i 13 djevojčica).

Postavljena su dva pitanja otvorenog tipa:
''Što za tebe znači biti pametan?'' i ''Kako se ponaša onaj tko je za tebe pametan?''.

Karakteristike i ponašanja koja su djeca navela su svrstali u pet kategorija:
1.rješavanje problema, razumijevanje i zaključivanje (R)
2. kreativnost i radoznalost (K)
3. verbalne i školske vještine, pamćenje (V)
 4. socijalne vještine i osobine ličnosti (S)
 5. motivacija, usmjerenost cilju (M)
Kategorije R, K, V predstavljaju kognitivne aspekte, a S i M nekognitivne aspekte inteligencije.

Najzastupljenije kategorije su bile nekognitivne, to jest socijalne vještine i osobine ličnosti. Autori nisu uspjeli utvrditi statistički značajno razlikovanje ispitanika što se tiče dobi osim kod djece u dobi 5-6 godina i 6-7 godina. Naime, starija djeca na pitanje ''Što za tebe znači biti pametan?'' odgovaraju u znatno većoj mjeri odgovorima koji spadaju u kognitivne kategorije. Također se nisu mogle utvrditi značajne spolne razlike u zastupljenosti oba aspekta u dječjim opisima inteligencije ni u opisima ponašanja.
Kao prednost ovog istraživanja su naveli činjenicu da je riječ o jednom od rjeđih istraživanja provedenih na uzorku djece predškolske dobi gdje se izravno ispituju djeca (inače se ispituju odrasli), ali iz ove prednosti izravno proizlazi i nedostatak. Od djece je teško dobiti jasan odgovor i zatim taj odgovor klasificirati u kategorije.

Moje mišljenje je da su pametne osobe one koje znaju koliko ne znaju. Nije ih strah reći da nešto ne znaju, a ako ne znaju spremni su naučiti. Također smatram da su te osobe jako otvorenog uma, radoznale i skeptične to jest ne uzimaju stvari zdravo za gotovo već ih prvo razmotre. Za pametnu osobu također vežem i pojam emocionalne inteligencije što znači da imaju sposobnost empatije.


Tko je za vas pametna osoba i kakve im karakteristike pripisujete?


Originalni rad možete pronaći ovdje: http://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=82215

No comments:

Post a Comment